søndag den 8. august 2010

Polar FT7 Pulsur

Igår fik jeg endelig købt et pulsur. Valget faldt på et Polar FT7, som jeg mente passede til mine behov. Jeg har idag prøvet det på og det fungerer faktisk rigtig godt og jeg må indrømme, at jeg finder de her forskellige pulsstadier rigtig interessante og formentlig også brugbare.

Det er altid rart at vide sin makspuls, hvilket kan beregnes sådan her: 220-din alder = min makspuls er altså 195. Dog skal man være opmærksom på at dette er ens generelle makspuls. Ens makspuls kan sagtens varierer fra individ til individ alt afhængig af formen.

De forskellige pulszoner
Zone 1 - meget let: 50-60% af makspuls. Her forkorter man restitutionstiden efter et hårdere træningspas. Kan bruges istedet for hvile.
Zone 2 - Let: 60-70% af makspuls. Her øger man stofskiftet og fedtstofskiftet samt forbedre den aurobe styke samt styrker kroppen, hvilket gør den mere udholdende.
Zone 3 - moderat: 70-80% af makspuls. Her forbedre man den aurobe styrke samt øger blodcirkulationen.
Zone 4 - Hårdt: 80-90% af makspuls. Her forbedres anaerob tolerance samt forbedrer toppræsentationsniveauet. Fokus på intervaltræning.
Zone 5 - Maximalt: 90-100% af makspuls. Her forbedrer man det maksimale præstationsniveau. Fokus på intervaltræning.

Når man ved de forskellige pulszoner og kan tilpasse dem til sin egen makspuls, kan de altså hjælpe en med at få det største udbytte af træningen, som passer til sin målsætning. Rigtig smart!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar